Kuriózní experimenty: Ve víně je moucha

Znáte ten vtip, jak číšník přinese hostu polévku, ve které plave moucha? Host to samozřejmě okamžitě zjistí… Co kdyby ale číšník donesl místo polévky víno? A co kdyby v něm moucha neplavala, ale jen chvíli předtím pobyla ve sklenici? Pozná to host? Tuto otázku si položil tým vědců kolem Paula G. Bechera ze Swedish University of Agricultural Sciences, který otestoval, zda lze rozpoznat přítomnost mušky ve sklenici s vodou či s vínem, a to pouhým čichem.

Ke svému experimentu vědci přizvali osm členů senzorického panelu pro organoleptické testy z vinařské oblasti Baden v Německu. Skupina hodnotitelů sestávající ze šesti mužů a dvou žen se v rámci pokusu snažila detekovat zápach octomilky obecné (Drosophila melanogaster) ve sklenicích s vodou a s vínem.

Jejich úkolem přitom bylo podle čichu rozpoznat nejen to, zda ve sklenici před nalitím tekutiny byla či nebyla octomilka přítomna, ale také rozlišit vůni samečka a samičky octomilky. Všem zúčastněným se v tomto testu dařilo velmi dobře, a to především díky tomu, že samičky octomilek vylučují specifický feromon, tzv. Z4-11Al. Feromon Z4-11Al má charakteristickou vůni, kterou lze vnímat i ve velmi malém množství, jak ostatně potvrdil i test Becherova týmu se syntetickou variantou tohoto feromonu, při němž členové senzorického panelu dokázali přítomnost tohoto feromonu ve sklenici odhalit již v množství 1 ng!

Feromon Z4-11Al však Becher se svým týmem nezkoumal jen z hlediska toho, zda může či nemůže mít vliv na požitek z vína. Tento poněkud svérázný experiment má ve skutečnosti být součástí komplexního výzkumu feromonů a jejich využití ke komunikaci v rámci jednotlivých živočišných druhů. Závěrem práce autoři vyzývají k rozšíření funkčních, behaviorálních, ekologických a fylogenetických studií s cílem pochopit chemickou slovní zásobu ostatních živých organismů.

Pokud byste se i vy chtěli pustit do odhalování tajemství komunikačních strategií živočichů a rostlin, udělejte první krok a přihlaste se ke studiu biologie v Centru biologie, geověd a envigogiky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni.

Zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s10886-018-0950-4