Věřili byste tomu, že už před více než 50 lety jezdily vlaky rychlostí nad 200 km/h? Ano, je tomu skutečně tak!
1. října 1964 byl v Japonsku zahájen provoz první vysokorychlostní tratě na světě. Tato trať spojovala Tokio a Ósaku a nesla název Tókaidó – Šinkansen. Maximální rychlost na této trati byla 210 km/h a necelé tři roky po jejím slavnostním otevření přepravila 100 milionů cestujících.
Po tomto velkém úspěchu se stavba vysokorychlostních tratí, nesoucí název Šinkansen, rozběhla v plném proudu. V dnešní době má 8 hlavních traťových linek, na kterých lze dosáhnout rychlosti až 300 km/h.
Zdroj obrázku: wikimedia.org, volné dílo
Co vše je potřeba pro dosahování tak extrémních rychlostí?
Kromě správně uzpůsobené trati, musí Šinkansen disponovat i správným technickým vybavením.
Rozpětí kolejí Šinkansenu je stejné, jako rozpětí kolejí v České republice, tedy 1435 mm.
Jediným rozdílem je však to, že tratě Šinkansen jsou elektrifikovány napětími 25 kV 60 Hz (západně od Tokia), 25 kV 50 Hz (východně od Tokia) a 20 kV 50 Hz (trať Jamagata-Šinkansen).
Samotné soupravy jsou pak poháněny elektromotory, jejichž výkon přesahuje 500 kW.
Zdroj obrázku: wikimedia.org, autor: CC BY-SA ,
Tímto vývoj nekončí, aneb plány do budoucna
V roce 2019 by měl začít vývoj nového vysokorychlostního vlaku, nesoucí označení ALFA-X. Tento vlak by měl být do provozu uveden do roku 2030 a měl by dosahovat maximální rychlosti 500 km/h.
V současnosti je ve zkušebním provozu rychlovlak SC – Maglev L0, využívající technologii magnetické levitace (maglev), který by měl být do provozu uveden roku 2027. Stejně jako ALFA-X, by i Maglev L0 měl dosahovat maximální rychlosti kolem 500 km/h a měl by být spojnicí mezi Tokiem a Nagojou.
Překročení rekordu (603 km/h)!
Souboj titánů (Šinkansen vs. České Pendolino)
Českou „alternativou“ Šinkansenu je Pendolino, modelové označení EJ 680, které jezdí na trase Ostrava – Františkovy Lázně. Jeho maximální rychlost je 230 km/h, tato rychlost je však omezena na 160 km/h. Každý hnací vůz je vybaven dvěma trakčními motory, přičemž každý z motorů má výkon 500 kW.
Zajímavosti
- Světový rekord drží Japonský JR-Maglev, jenž roku 2015 pokořil hranici 600 km/h.
- V roce 2012 Šinkanzen vypravil 323 vlaků za den, v roce 1964 to bylo pouhých 60 vlaků denně.
- Tókaido-Šinkanzen svezl mezi lety 1964 – 2012 5,5 miliard cestujících.
- Na počátku své existence jezdily soupravy Šinkanzenu maximální rychlostí 210 km/h. Dnes dosahují rychlosti 300 km/h a za pár let se jejich běžná maximální rychlost bude pohybovat kolem 500 km/h.
- Moderní vlaky na trati Tókaido-Šinkanzen zvládnou trasu Tokio – Ósaka za 2 h a 25 min. V roce 1964 tato cesta trvala 4 hodiny.
- Celková délka Šinkansenu je 2 664 km.
- Šinkanzen v doslovném překladu znamená nová páteřní trať.
Zdroje informací:
https://technet.idnes.cz/sinkansen-jezdi-padesat-let-dpe-/tec_technika.aspx?c=A141001_141000_tec_technika_vse
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0inkansen
Chtěl by ses věnovat navrhováním moderních dopravních prostředků? Podívej se na stránky Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara na katedru průmyslového designu!